Jak będzie wyglądała uczelnia za 30 lat? To pytanie zadałem panelistom w trakcie konferencji Innoshare 2017, której zapis można znaleźć tutaj. Paneliści byli zgodni - uczelnie czekają duże zmiany.
Rozwój technologii przyspiesza
W 1965 r. prof. Gordon Moore zauważył, że liczba elementów układu scalonego o określonych rozmiarach i kosztach podwaja się co półtora roku. Jest to tzw. przyrost wykładniczy, a obserwacja zyskała miano "Prawa Moore'a" i pozostaje w mocy do dziś. Współczesny smartfon jest miliony razy szybszy niż komputery, które zajmowały 50 lat temu całe pomieszczenia. Przy takim tempie miniaturyzacji inteligentne maszyny będą za 20 lat wystarczająco małe, by mogły poruszać się po naszym krwioobiegu. Co to oznacza dla naszej przyszłości?
Kontinuum jest nieuchronne
Szacuje się, że w wypadku utrzymania tego trendu w latach 50-60 XXI w. technologie będą powstawały niemal na zamówienie. Prof. Pawlak w trakcie panelu zobrazował to w taki sposób:
"Wchodzimy w okres czasu, który ja nazwałem kontinuum w roku 2065. Czyli będziemy dublować technologię w czasie bliskim zero i będziemy podwajać wiedzę w czasie bliskim zero(…). Jeśliby Pani w czerwonej sukience, w 65 roku zadzwoniła lub skomunikowała się z wytwórcą samochodów i powiedziała - życzę sobie samochód z czterema silnikami antygrawitacyjnymi, 5 leżących foteli i kolor taki jak moja sukienka – to w ciągu dwóch godzin otrzymałaby ten pojazd, bo to już nie samochód".
Ray Kurzweil w swojej książce „Singularity is Near” opisuje to zjawisko w oparciu o wieloletnie dane (Dzięki dla T. Liśkiewicza za polecenie książki). Wykres poniżej przedstawia ilość mocy obliczeniowej, jaką można było kupić w kolejnych latach za tysiąc dolarów. Widać na nim wyraźnie, że „kontinuum”, o którym mówił prof. Pawlak zbiega się z chwilą, kiedy za 1 000 dolarów będziemy mogli kupić komputer wykonujący obliczenia z taką prędkością, jak umysły wszystkich obecnych mieszkańców ziemi razem wziętych. Tysiąc dolarów to przecież koszt dobrego smartfonu lub tabletu!
Co to oznacza dla uczelni?
Przed nami ekscytujący czas ogromnego przyspieszenia technologicznego. Każda technologia rodzi kilka kolejnych, a te stają się przyczynkiem do dalszego rozwoju. Czy uczelnia będzie w stanie nadążyć za tym tempem? 5 lat studiów to dla technologii i jej użytkowników era. Wystarczy wspomnieć, że przez 5 lat Facebook doszedł do poziomu 450 mln użytkowników.
Konieczna jest elastyczność, umiejętność obserwowania otoczenia i przewidywania, jakie umiejętności i kompetencje będą potrzebne w przyszłości. Uczelnie również muszą dostosowywać się do rynku, bo to on jest odbiorcą absolwentów i to on tworzy technologie, którymi posługują się inżynierowie. Absolwenci muszą być przygotowani do nowych wyzwań oraz do zmiany swojej kwalifikacji wynikającej z postępu technologicznego.