Aktualności

Dzień nauki polskiej jest dobrą okazją do rozmowy z prof. Łukaszem Albrechtem – chemikiem i prorektorem ds. nauki. Właśnie z perspektywy badacza oraz przedstawiciela władz Politechniki Łódzkiej mówi, że należy pamiętać o tym, że określenie „nauka polska” jest pewnym skrótem myślowym. Jest oczywiście nauka realizowana w Polsce i przez polskich badaczy, ale my jesteśmy częścią światowej nauki. To daje niesamowite możliwości, ale stanowi też ogromne wyzwanie, ponieważ nasze odkrycia, rozwiązania i osiągnięcia są weryfikowane globalnie.
Emmanuelle Charpentier i Jennifer Doudna są laureatkami tegorocznej nagrody Nobla w dziedzinie chemii. Wyróżniono je za przełomowe odkrycie systemu CRISPR-Cas9, obecnie szeroko wykorzystywanego jako narzędzie do genomowego edytowania, które zrewolucjonizowało medycynę. Po ogłoszeniu decyzji Komitetu Noblowskiego, Charpentier zaznaczyła, że sukces ten był możliwy dzięki m.in. dr. Krzysztofowi Chylińskiemu, współodkrywcy patentów opisujących użycie CRISPR/Cas9.
W kampusie Politechniki Łódzkiej została uruchomiona sieć badawcza 5G. Stacje bazowe zostały zamontowane na kilku budynkach. Pojawi się też stacja bazowa zero site, zintegrowana z latarnią uliczną.

Projekt powstał w konsorcjum DIH5G (Digital Innovation Hub 5G) zrzeszającym Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy (lider), Politechnikę Łódzką, Ericsson oraz Fundingbox. Jego realizacja stała się możliwa dzięki inicjatywie i środkom Ministerstwa Rozwoju.

Znana wcześniej forma nauczania zdalnego z wykorzystaniem sieci Internet oraz możliwości multimedialnych współczesnego świata cyfrowego (ang. e-learning) opuściła nie tylko fizyczne mury, ale także organizacyjne ramy uczelni. Internetowe kursy, uprzednio będące jedną z form nauczania w ramach programów studiów, zostały udostępnione społeczności pozaakademickiej w formie otwartych kursów dostępnych zdalnie, powszechnie znanych jako MOOC (ang. massive open online course), dostępnych literalnie dla każdego.