Współcześnie przed popularyzatorami nauki stoją nowe wyzwania. Dla przykładu, w 1915 roku podchodzący do egzaminu końcowego z matematyki student powinien odpowiedzieć na każde pytanie z każdej dziedziny matematyki. Oszacowano, że w połowie lat pięćdziesiątych XX wieku bystry matematyk mógł opanować 10 procent matematyki. Dziś doktorant przed obroną powinien znać kilkadziesiąt pozycji naukowych.
Nauka staje się ostatnimi czasy bardzo wyspecjalizowana, a tym samym coraz bardziej hermetyczna. Coraz częściej naukowcy rozważają bardzo złożone procesy, a tym samym ich badania stają się coraz bardziej szczegółowe. Popularyzacja nauki spełnia ważne zadanie uczynienia wiedzy naukowej zrozumiałą i dostępną dla laików. Powstaje zatem pytanie, jak dzielić się z szeroką i różnorodną publicznością wiedzą specjalistyczną? Prawdziwą sztuką jest opowiadanie o rzeczach trudnych i złożonych językiem prostym. Jednak zbytnie uproszczenie informacji stwarza zagrożenie, że odbiorcy będą nadmiernie polegać na własnych zdolnościach poznawczych podczas wydawania sądów na tematy naukowe i nie doceniać zdania oraz roli ekspertów we współczesnym świecie.
Obecnie nauka i technologia rozwijają się tak szybko, że nikogo nie trzeba już chyba przekonywać, że odgrywają ważną rolę we współczesnym świecie. Jest to widoczne na każdym kroku, choćby w przedmiotach codziennego użytku, motoryzacji, genetyce czy medycynie. Upowszechnianie nauki to dla całego społeczeństwa jednocześnie wyzwanie i satysfakcja. Naukowcy powinni stwarzać pomost niezbędny w powszechnym zrozumieniu świata, w którym żyjemy. Jednocześnie powinni dążyć do poszerzania publiczności, która może być aktywnie zaangażowana w odkrywanie, rozumienie i przyswajanie wiedzy naukowej. Głębsze zrozumienie nauki w społeczeństwie pomaga wspierać rozwiązania sprzyjające rozwojowi całej ludzkości.
Nauka jest częścią naszego kulturowego dziedzictwa. Wpływa na życie każdego z nas, na rozwój społeczny i gospodarczy naszego kraju, kształtuje otaczającą nas rzeczywistość. Rola popularyzacji nauki stała się obecnie ważniejsza niż kiedykolwiek. Powinniśmy kłaść duży nacisk na rozbudzanie w młodych ludziach zainteresowania nauką. Współcześnie posiadamy wiele nowoczesnych metod i mediów, pozwalających coraz szerzej i lepiej popularyzować naukę. Nic nie zastąpi jednak bezpośredniego kontaktu z naukowcem. Należałoby zatem organizować popularnonaukowe spotkania prowadzone przez ludzi związanych z nauką.
Poza prezentacją wielkich odkryć i wynalazków, składających się na nieustanny postęp technologiczny, powinniśmy zwracać uwagę na fakt, że ciekawość świata, stawianie pytań i poszukiwanie odpowiedzi, odkrywanie nowych prawd i miejsc, to cechy, które określają naukowców. Ich pasja badawcza, cierpliwość i wytrwałość pozwalają poszerzać granice naszej wiedzy i lepiej rozumieć rzeczywistość, w której żyjemy. Zarażenie młodych ludzi pasją do nauki jest warunkiem koniecznym dalszego jej rozwoju. Należy też pamiętać, że bez przekazywania i poszerzania wiedzy z pokolenia na pokolenie dalsza popularyzacja nauki nie będzie możliwa.
Na Politechnice Łódzkiej ruszył nowy cykl spotkań "Zawód Naukowiec", skierowany do lokalnej społeczności: młodzieży w wieku powyżej 13 lat i dorosłych, którego współorganizatorką jest prof. Szymańska-Dębowska. Poznaj szczegóły!