Sztuczna Inteligencja została słowem roku 2023

Dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji (SI), w szczególności dużych modeli językowych (np. Chat GPT), spowodował zauważalną zmianę w naszej świadomości. Uzmysłowiliśmy sobie skalę, w jakiej sztuczna inteligencja może wpływać lub nawet już wpływa na nasze życie. W mediach bardzo często można spotkać nagłówki zapowiadające, że sztuczna inteligencja pozbawi nas pracy lub, że dzięki niej nie będziemy musieli już pracować.

Trudno więc się dziwić, że rzeczywisty lub nawet potencjalny wpływ SI na nasze życie został zauważony i doceniony w formie wyboru frazy „sztuczna inteligencja” jako słowo roku 2023. Nie zmienia to faktu, że jest ona obecna w wielu obszarach naszego życia od dawna i dopiero w ostatnim okresie jej popularność niemalże „eksplodowała”.

Należy podkreślić, że badania nad sztuczną inteligencją prowadzone były w Instytucie Informatyki Wydziału FTIMS Politechniki Łódzkiej od blisko 50 lat. Obecnie kształcenie studentów w tym zakresie, prowadzone na różnych kierunkach w Politechnice Łódzkiej, pozwala nie tylko zdobyć odpowiednią wiedzę do tworzenia nowoczesnych modeli, ale co może najważniejsze, konstruktywnie korzystać z dobrodziejstw SI. Liczne wdrożenia jednoznacznie pokazują, że dzięki sztucznej inteligencji potrafimy zwiększać efektywność swojej pracy, rozwiązywać niektóre problemy taniej oraz służyć społeczeństwu. Obawy towarzyszące tej technologii wynikają głównie z nieznajomości zagadnienia. W połączeniu z przykładami nieetycznego zastosowania SI można łatwo stymulować strach. Kwestia norm i regulacji jest wciąż sprawą otwartą, chociaż w ostatnim okresie Unia Europejska podjęła próbę wprowadzenia regulacji w tym zakresie (EU AI Act). Priorytetem Parlamentu Europejskiego jest dopilnowanie, aby systemy sztucznej inteligencji stosowane w UE były bezpieczne, przejrzyste, identyfikowalne, niedyskryminujące i przyjazne dla środowiska.  

Na Politechnice Łódzkiej jednak działamy proaktywnie, nie czekając na odgórne regulacje. Wychodzimy z założenia, że technologia powinna być używana w sposób etyczny i odpowiedzialny, a narzędzia AI są dobrodziejstwem nauki i powinny wspierać społeczeństwo, a nie stanowić dla niego zagrożenie. Osiągniemy to głównie poprzez zrozumienie otaczających nas technologii, prawidłowe i efektywne ich wykorzystanie oraz tworzenie takich rozwiązań, które wychodzą naprzeciw kolejnym wyzwaniom społeczno-gospodarczym. Uczelnia koordynuje te działania poprzez Rektorski Zespół ds. rozwoju Sztucznej Inteligencji, któremu mam zaszczyt przewodniczyć.

Swoją misję realizujemy poprzez specjalistyczne wykłady, konferencje (np. konferencja PP-RAI), seminaria oraz warsztaty naukowe. Zapraszamy wszystkich chętnych do współpracy, podjęcia studiów na PŁ, wspólnych projektów i inicjatyw. Najbliższą okazją do dyskusji na temat roliSI w edukacji będzie seminarium, zaplanowane na wtorek 16 stycznia 2024, o godzinie 14.15 w auli F10 Wydziału FTIMS PŁ. W szczególności zapraszamy przedstawicieli społeczności akademickiej, przed którą stoją obecnie najpoważniejsze zadania.