Trudno więc się dziwić, że rzeczywisty lub nawet potencjalny wpływ SI na nasze życie został zauważony i doceniony w formie wyboru frazy „sztuczna inteligencja” jako słowo roku 2023. Nie zmienia to faktu, że jest ona obecna w wielu obszarach naszego życia od dawna i dopiero w ostatnim okresie jej popularność niemalże „eksplodowała”.
Należy podkreślić, że badania nad sztuczną inteligencją prowadzone były w Instytucie Informatyki Wydziału FTIMS Politechniki Łódzkiej od blisko 50 lat. Obecnie kształcenie studentów w tym zakresie, prowadzone na różnych kierunkach w Politechnice Łódzkiej, pozwala nie tylko zdobyć odpowiednią wiedzę do tworzenia nowoczesnych modeli, ale co może najważniejsze, konstruktywnie korzystać z dobrodziejstw SI. Liczne wdrożenia jednoznacznie pokazują, że dzięki sztucznej inteligencji potrafimy zwiększać efektywność swojej pracy, rozwiązywać niektóre problemy taniej oraz służyć społeczeństwu. Obawy towarzyszące tej technologii wynikają głównie z nieznajomości zagadnienia. W połączeniu z przykładami nieetycznego zastosowania SI można łatwo stymulować strach. Kwestia norm i regulacji jest wciąż sprawą otwartą, chociaż w ostatnim okresie Unia Europejska podjęła próbę wprowadzenia regulacji w tym zakresie (EU AI Act). Priorytetem Parlamentu Europejskiego jest dopilnowanie, aby systemy sztucznej inteligencji stosowane w UE były bezpieczne, przejrzyste, identyfikowalne, niedyskryminujące i przyjazne dla środowiska.
Na Politechnice Łódzkiej jednak działamy proaktywnie, nie czekając na odgórne regulacje. Wychodzimy z założenia, że technologia powinna być używana w sposób etyczny i odpowiedzialny, a narzędzia AI są dobrodziejstwem nauki i powinny wspierać społeczeństwo, a nie stanowić dla niego zagrożenie. Osiągniemy to głównie poprzez zrozumienie otaczających nas technologii, prawidłowe i efektywne ich wykorzystanie oraz tworzenie takich rozwiązań, które wychodzą naprzeciw kolejnym wyzwaniom społeczno-gospodarczym. Uczelnia koordynuje te działania poprzez Rektorski Zespół ds. rozwoju Sztucznej Inteligencji, któremu mam zaszczyt przewodniczyć.
Swoją misję realizujemy poprzez specjalistyczne wykłady, konferencje (np. konferencja PP-RAI), seminaria oraz warsztaty naukowe. Zapraszamy wszystkich chętnych do współpracy, podjęcia studiów na PŁ, wspólnych projektów i inicjatyw. Najbliższą okazją do dyskusji na temat roliSI w edukacji będzie seminarium, zaplanowane na wtorek 16 stycznia 2024, o godzinie 14.15 w auli F10 Wydziału FTIMS PŁ. W szczególności zapraszamy przedstawicieli społeczności akademickiej, przed którą stoją obecnie najpoważniejsze zadania.