Wirtualna rzeczywistość w architekturze – cz. 2.

Ciąg dalszy artykułu o wykorzystaniu wirtualnej rzeczywistości (VR) w pracy architekta. W pierwszej części pisałam m. in. o korzyściach, jakie daje ta technologia, teraz skupię się na oprogramowaniu oraz przyszłości VR.
architekt

Oprogramowanie- Software

Istnieje szereg opcji pozwalających na umieszczenie projektu architektonicznego w wirtualnej rzeczywistości. Najprostszą możliwością nieodbiegającą stopniem trudności od tradycyjnych wizualizacji jest wykonanie renderu 360o, np. przy użyciu silnika renderującego V-Ray. Używając oprogramowania współpracującego z V-Ray, takiego jak Sketchup lub 3ds Max, można wygenerować obraz dzięki wbudowanej kamerze 360o. Gotowa wizualizacja przeniesiona na ekran telefonu przy pomocy aplikacji, stanowi zamkniętą, nieinteraktywną scenę, której uczestnik stoi w jednym punkcie, mogąc rozglądać się wokół siebie. Podobnie można postąpić, renderując w ten sposób animację stanowiącą sekwencję scen.

Szersze możliwości stwarzają dostępne aplikacje współpracujące z oprogramowaniem CAD i BIM. Aplikacja SimLab Composer pozwala na generowanie interaktywnych środowisk VR z programów do modelowania, takich jak Sketchup, 3ds Max, Revit, Rhino czy Maya. Po wyeksportowaniu modelu do aplikacji można określić obszary możliwe do poruszania się, zmieniać tekstury i światło. Użytkownik obsługujący program może również wybierać elementy, którym będzie można zmieniać położenie lub wygląd podczas przebywania w wirtualnym środowisku. Do tej samej grupy aplikacji można zaliczyć Symmetry, EliteCAD, IrisVr lub BIMx współpracujący z Archicadem. Dzięki BIMx wyeksportowany model możemy prezentować na urządzeniach mobilnych jako interaktywną makietę lub generować wirtualne spacery w VR.

Trzecim typem narzędzi są programy i aplikacje umożliwiające aktywne wprowadzanie zmian w wirtualnej rzeczywistości, czyli projektowanie w wymiarze VR. Aplikacja NBBJ pozwala użytkownikom nie tylko na eksplorowanie modelu, ale także na tworzenie immersyjnych projektów. Pod koniec roku 2017 na rynku pojawiła się aplikacja stworzona przez warszawską firmę Immersion współpracującą z Vive Studios. Produkt nosi nazwę TrueScale i stanowi przełomowe narzędzie do projektowania wnętrz, które umożliwia nie tylko tworzenie, edytowanie i przeglądanie zaprojektowanych przestrzeni w 2D, 3D, ale także wprowadzenie zmian w czasie rzeczywistym. TrueScale zaproponował także innowacyjne podejście do marketingu dzięki prezentacji mebli marki Wayfair w wirtualnej rzeczywistości. Produkty firmy dostępne są w aplikacji i mogą zostać użyte w projekcie.

Interesującym zjawiskiem jest również połączenie technologii VR oraz GIS (VRGIS), stanowiące nieocenione źródło informacji niezbędnych przy projektowaniu urbanistycznym. Aplikacje takie jak XEarth wprowadziły do swojej platformy dane modeli budynków 3D, informacje o mieszkańcach, dane o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym dane historyczne dostępne na bieżąco w VR.

Przyszłość technologii VR

W ciągu ostatnich pięciu lat nastąpił prawdziwy przełom w technologiach VR. Wirtualna rzeczywistość wprowadza nową jakość do projektowania oraz prezentowania projektów. Jedyne co pozostawia niedosyt, to stopień realizmu obrazów generowanych w wirtualnych spacerach. Na hiperrealistyczny, w pełni interaktywny, renderowany w czasie rzeczywistym świat, po którym użytkownik będzie poruszał się bez poczucia zaburzonej perspektywy i skali, będzie trzeba jeszcze poczekać.

Najbliższa przyszłość technologii VR to przede wszystkim podnoszenie jakości ekranów, gogli i kontrolerów w urządzeniach oraz rozszerzanie możliwości oferowanych przez aplikacje. Najświeższa plotka wprost z Krzemowej Doliny donosi, że tamtejsi specjaliści pracują obecnie nad rzutnikiem zintegrowanym z gałką oczną użytkownika, aby uniezależnić jakość obrazu od ekranów w goglach VR. Stopień realizmu mógłby być wówczas niemal nie do odróżnienia od rzeczywistego obrazu. Pozostaje nam czekać w napięciu na rozwój zdarzeń.